För mycket pynt?

Är det möjligt att pynta för mycket till jul? Troligen... Om man måste vada genom ett hav av tomtar för att komma fram i vardagsrummet har man nog gått lite för långt. Men om man håller sig på en mer sansad nivå, pyntar man ändå för mycket, om man i tillägg planerar av resa bort över jul och nyår?

Så är nämligen fallet för oss. Vi har aldrig firat jul hemma, utan vi åker alltid antingen hem till mina föräldrar eller till makens. Ändå är vår lägenhet fylld av julpynt - adventsstjärnor, hyacinter, ljus, gran med mera. Somliga skulle nog kunna tycka att jag är totalt tokig som lägger ner så mycket energi på det hela, men jag gör det ju inte för sakens skull. Jag gör det för att jag tycker det är så roligt! Och nu när allting är klart har jag faktiskt en vecka på mig att njuta av härligheten. 

För er som eventuellt är less på mina julpyntsinlägg - ett tips är att återkomma nästa år... För er andra (förhoppningsvis alla!) visar jag idag några små installationer. Den första är min hyacintplantering, som står bredvid soffan i vardagsrummet. Den stora skålen ska egentligen användas till soppa och tittar man noga på mönstret är det kanske lite väl somrigt, med ängsblomster och små fjärillar. Men den passar så perfekt till just detta ändamål! Tre vita hyacinter och grön mossa. De två ljusen sitter fast på små zinkplattor nerstuckna i jorden. Nu när hyacinterna har växt till sig tänder jag inte dessa ljus, endast för fotoögonblicket, det känns lite väl brandfarligt att ha dem tända annars. Två fina julgranskulor i fattigmanssilver utgör en enkel dekoration. Dessutom har jag runt en av hyacinterna bundit ett svart band med beige hjärtan på.



I fönstret ut mot vår lilla balkong står en ljusstake formad som ett hjärta. Det finns oändligt många varianter på just denna - dyra, billiga, vita, röda, elektriska eller för levande ljus. Min är för levande ljus och hör till den billiga varianten. Köpt på Panduro för 149 kronor, färdigmålad. På fönsterbrädan ligger kvistar av enris. Några fina julgranskulor har jag lagt dit som dekoration och till vänster står en vit ängelfrån Cult, med plats för ett värmeljus innuti. På själva ljusstaken hänger också två små julgranspynt i form av trumslagarpojkar.


Som övrig information kan jag berätta att det från början fanns två crèmefärgade julgranskulor med guldglittriga stjärnor på. Den ena tappade jag i golvet när jag skulle lägga dit den. Något deprimerande. Jag bir så arg på mig själv när jag har sönder julgranskulor, speciellt sådana jag tycker mycket om!

Hur går det annars för er i julstressen? Jag satte mig igår ner och skrev en lista på allt som ska hinnas med innan vi reser på söndag. Den blev förvånande kort och känns inte alls speciellt svår att beta av. Så jag kommer att linda in mig själv i stigande julstämmning och ta veckan i ett lagom tempo. 

Kommentarer
Postat av: Malin B

När man pysslar med sådant som är roligt är det aldrig betungande!

JAG tittar mer än gärna på allt fint du gjort.

Jag älskar hyacinter, julens blomma nummer ett.

2008-12-16 @ 11:48:07
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Lena

Klart man ska julpynta om man tycker det är kul även om man åker bort över julen! Jag har börjat ta fram det mesta...ja inte granen då men det mesta redan till advent, för att få njuta lite längre av detta mysiga.



Vad fint du gjort med hyasinterna och i fönstret...trist att tappa saker som man gillar i tusen bitar!



Jag älskar hyasinter och har köpt några nya nu för att byta ut...det ska ju dofta huasint hela advent och tills det är tid att plocka bort alla julsakerna :)

2008-12-16 @ 13:57:17
URL: http://lenakald.blogg.se/
Postat av: Lissen

Fortsätt att inspirera Jill! Pysslar gör man som avkoppling och för sin skaparlust.

Välkommen hem till ett fortfarande vitt Sundsvall, såg att det fanns chans till sol mot helgen!

Fick ett fint brev på posten igår, blev såå glad!

Kram

2008-12-16 @ 15:32:12
URL: http://lissento.blogg.se/
Postat av: ingridmarie

Hei Jill! Har skrevet et lite takkeinnlegg inne hjå meg for den nydelige gaven eg fekk i posten i forgårs;) Hjarteleg takk -So kjekt å få post om dagen,ikkje berre regninger, men mykje hyggeligt!! Dei pynta krukkene dine var so vakre, og vinduene også! Synst ikkje det blir for mykje i det heilt tatt!! Akkurat nisser/tomter er eg ikkje so avhengig av, men masser av engler , kvite lys og glitter og stas fyller vi heimen med no i jula,sjølv om vi og kjem til å vere nokre romjulsdager hos svigers-ja må innrømme at her får lyslenkene med kvite lys lov å ligge ei heil stund ut i januar-berre for at eg synst det blir so mørkt når vi pakkar dei ned... Nyt ei rolig veke heime før de dreg østover! Vil berre ynskje riktig god tur no, i tilfelle eg ikkje rekk innom før de reiser! Varm julehelsing frå IngridMarie

Postat av: Annika

Guud så mycket fint du visar. Jag tycker inte det är för mycket pynt. Vill man pynta så ska man, oavsett om man åker bort :)

Känns konstigt men jag är klar med allt inför jul. Maten inhandlades idag och klapparna var klara för 1 månad sen och nu bara väntar jag. Men jag kommer att tillägga lite pynt dagen innan jul, tänker på granris, det håller ju inte så länge inne.

Ha det gott, kram

2008-12-16 @ 18:13:22
URL: http://mindrom.blogspot.com
Postat av: ingridmarie

Ps. Til trøst for den knuste julekula di, so har eg knust i fleng i det siste.. Trur det er fleire år sidan sist.. Men berre dei to siste dagane har eg knust ei skål i glas og eit fint stett-glas.. sukk, men då kan eg kansje med god samvittighet kjøpe meg ei ny skål til jul? Klem

Postat av: Eva

jag vill INTE ha för mkt pynt, usch!!

2008-12-16 @ 18:21:11
URL: http://eva.blogg.se/
Postat av: Heléne

Åh, vad fint du har gjort!! Man blir alldeles sugen på att börja fixa, men här hemma har det inte hänt något alls på sistone.



I Jul är det full rulle som vanligt, vi har något på agendan varje dag som det ser ut nu, men det brukar ju kunna ändras. Är tyvärr inte ledig så mycket. Hoppas vi hinner ses något ändå.



Kram

2008-12-16 @ 18:45:05
URL: http://haherman.blogg.se/
Postat av: elena cn

Nej, julynt kan man nog inte få för mycket av...bara men tor bort lite annat så att det juliga får plats. sedan tycke jag att du har harmoniskt och fint pynt inte skrikigt och plottrigt i rött.

Den där ängeln gilade jag:)

2008-12-16 @ 20:39:50
URL: http://elenassida.blogg.se/
Postat av: Kerstin

God morgen Jill=)





Selvfølgelig skal man pynte selv om man reiser bort. Vi har reist bort i mange år, vi pyntet alltid før vi reiste. Det er jo noe med å ha pynten i advendtstiden.



Du har pyntet kjempekoselig. Hyasint oppsatsen din var velidg koselig=)



Når reiser dere?



Ha en fin dag da. Klem Kerstin

2008-12-17 @ 07:38:36
URL: http://www.mitthvitehus.committhvitehus.com
Postat av: Isabels värld

Jag lessnar defintivt inte på dina inlägg oavsett om det är julpynt med i bilden =) Du skriver så bra och har alltid så mycket fint att visa.



Tack för mitt fina paket! Blev otroligt glad! Strumpan är så söt och är upphängd nu.



Ingen julstress här heller. Tänkte undvika det i år. Får se om jag lyckas i slutänden. Kram Pernilla

2008-12-17 @ 12:02:54
URL: http://isabelsvarld.blogg.se/
Postat av: Fröken Fräken

Jag tycker att man vill ju mestadels hinna njuta av julpyntet INNAN jul! För det mesta har jag hunnit bli trött på det lagomt till annandagen och vill då ta bort allt. Men pga både tidsbrist och "tomteallergi" har jag lugnat ner mig betydligt i år och pyntat mindre än brukligt, så vem vet, grejerna kanske får sitta uppe ända till nyår?! (då blir nog herr Fräken grymt chockskadad..)



Jag löste sovrumsgardinsproblematiken med att möblera om i går. Nu står sängen framför fönstret och det går inte att ha längder. Så då behöver jag inte fundera på hur jag ska hitta längder som passar, utan kan leta fram en passande fuskrullis som jag har massor av. Tadaaa!

Jag kan ju verkligen gilla tyger i alla möjliga mönster, men har svårt att göra något av dem. Så jag kan ta fram och titta på dem och tänka att någon gång kanske de passar...



För övrigt var den orangea lampetten fortfarande kvar i butiken igår. Jag förstår varför! ;-)

2008-12-17 @ 12:55:42
URL: http://tusenideer.blogspot.com
Postat av: Lena

God förmiddag bland alla tomtar och pynt! :)



Tack för din fina kommentar :) Ha en fin dag idag så här en vacka före julafton!

2008-12-17 @ 14:06:19
URL: http://lenakald.blogg.se/
Postat av: Cattis

Va fint du pyntar i ert hem...det kan man ju inte bli less på!!

Min julstress är lugn för jag packar en väska o åker iväg till varmare bredgrader!! Ska faktiskt bli skönt fast ja älskar att fira jul. Man får se hur det blir för det är första gången vi åker iväg över jul o nyår...



God Jul & Gott nytt år på dig!



Kjamis Cattis

2008-12-17 @ 16:59:32
URL: http://www.lugnahornan.blogspot.com
Postat av: Eva

hihi ja det e ju bra ;) Men det är nog för att jag inte gillar juen så mkt som jag inte är så noga med pyntet =)

2008-12-17 @ 19:49:50
URL: http://eva.blogg.se/

Lämna en hälsning

Mitt namn
Kom ihåg mig

Min e-postadress (publiceras ej)

URL till min blogg

Min hälsning

Trackback
RSS