Sovrumsrenovering

Som jag nämt har vi ju renoverat vårt sovrum. Detta började vi med så fort vi tog över lägenheten och hann väl nästan klart innan vi var tvugna att flytta in. Det som fortfarande saknas är att fixa till några lister.


Tänkte i alla fall att jag skulle visa er några bilder på hur det har sett ut därinne under renoveringsfasen. Självklart hade jag lite väl bråttom att komma igång, så några riktiga förebilder finns faktiskt inte.



Vi började med att riva ner de hemska vita plastiga strukturtapeterna som satt på väggarna. På vissa ställen var det bara att ta tag och dra, på andra stället var det lite mer jobb. Problemet vi hade var att när vi drog bort tapeterna drogs de undre lagren med och vi kom på vissa ställen ända ner till spånskivan. Som synes på bilden ovan hade vi ett något fläckigt resultat efter tapetrivningen.


Spånskivor suger ju åt sig färg som inget annat och för att motverka detta målade vi först ett lager med vit färg blandat med tapetklister (tack pappa för tipset). Därefter spacklade vi och slipade för glatta livet, innan det blev ytterligare ett färg/tapetklisterlager.



Därefter kunde vi börja måla väggarna med den egentliga färgen, en cappuchino färgad sådan. Ena väggen, den som sängen numera står emot, valde vi att tapetsera. Tapeten kommer från Duro och köptes på deras fabriksbod utanför Gävle nu i somras. Är jättenöjd med denna tapet!



Färgerna i sovrummet är bestämda utifrån en stor tavla, som vi köpte på vår bröllopsresa i Thailand (som en bröllopspresent till oss själva) för att ha ovanför sängen. Vi är ju inte färdiga med allt fix härinne ännu, men jag känner mig väldigt nöjd med färgvalen. Det känns riktigt lugnt och skönt - precis det man vill ha i ett sovrum.


Mer bilder kommer...då allt är färdigt. Listerna ska fixas till, gardiner, tavlor och spegel ska upp, och så allt annat småplock förstås.

Kommentarer
Postat av: Helena/roomservice.blogg.se

Spännande med din nya blogg! :)

2008-08-07 @ 09:14:03
URL: http://roomservice.blogg.se/
Postat av: Nicolinas boning

Hallå där...mysigt sovrum...iaf det som syns på bilderna och som du beskriverdet:-)

Tack för dina rara ord hos mig,dom värmde gott i depparsörjan!

Kramar/Birgitta

2008-08-07 @ 15:19:22
URL: http://nicolinasboning.blogspot.com
Postat av: Isabels värld

Åh vad fint! Blev väldigt nyfiken på tavlan. Ska bli spännande att se! kram Pernilla

2008-08-08 @ 00:47:27
URL: http://isabelsvarld.blogg.se/
Postat av: Lotta

sa fiiint det blev! kul med ny blogg ocksa, jättefint här inne!!

2008-08-08 @ 13:34:28
URL: http://www.gottablandat.wordpress.com
Postat av: tara

takk for koselig komentar...

greit at jeg linker deg?

2008-08-08 @ 14:33:31
URL: http://tara-happyinpink.blogspot.com/

Lämna en hälsning

Mitt namn
Kom ihåg mig

Min e-postadress (publiceras ej)

URL till min blogg

Min hälsning

Trackback
RSS