Vår julpyntade hall

Vår hall har varit ett glömt område alltsedan vi flyttade in, så ungefär i 5 månader. Anledningen till detta har varit framtida renoveringsplaner. Inga avancerade, men väggar ska målas och praktiska förvaringsmöbler ska införskaffas. Detta har vi ännu inte kommit till, men innan första advent gjorde jag ändå en akututryckning med målarfärgen. Varför? Jo, för att på ena väggen i hallen hade de tidigare ägarna målat en stor orange cirkel. Jag är inte speciellt förtjust i orange, speciellt inte de väldigt starka varianterna, på stora arealer.

Jag tog faktiskt före bilder, men de hittar jag tyvärr inte nu. Men på bilderna nedan kan ni se storleken på denna cirkel. Ni kanske förstår att den var väldigt dominant i orange. Dessutom kände jag att det skulle bli stört omöjligt att dekorera till jul i hallen. Orange gick inte ihop med mina pyntfärger. Därför målade jag cirkeln i chokladbrunt, som en tillfällig nödlösning i väntan på renoveringen.


På väggen har jag dessutom satt upp två broderade tavlor, som min mamma sytt, en liten spegel och en ljuslampett. Inför jul har jag dekorerat ljuslampetten med en kvist euqalyptus och en silverfågel. 

Mitt emot ljuslampetten hänger en krans. Kransen har jag köpt, men dekorationen är mitt arbete. När jag köpte kransen var den täckt med små små glasbitar, som troligen skulle se ut som is. Dessa pillade jag bort. Ett litet evighetsarbete som gick ont åt mina fingertoppar. Bandet med God Jul-text har jag köpt på Panduro. Även här har jag dekorerat med silverfåglar och så har jag hängt en liten julgranskula i fattigmanssilver inne i kransen. 


Vid dörren in till sovrummet har jag dekorerat med mer euqalyptus. På väggen har jag hängt en stor gren, dekorerad med ett vitt sidenband och två stora julgranskulor. På golvet står en stor ljusstake i svärtat järn. En liten ljusmanschett av euqalyptus och en kottformad julgranskula utgör dekorationen. Detta var faktiskt den sista euqalyptusen, så detta blir det sista inlägget innehållandes euqalyptus. 


I helgen har det varit både Lucia och 3:dje Advent. Hemma hos oss har vi städat och pyntat det sista. Julgranen blev så fin! Ska bara lyckas ta riktigt bra bilder på den. Idag hade vi grannarna på besök - vi bjöd bland annat på glögg, lussekatter och kryddkakor. Mumsigt och trevligt. Dessutom har jag gjort klart alla julkort, så imorgon kan de skickas.


Imorgon börjar också den sista arbetsveckan innan det är tid för två veckors semester, då vi reser till ett vintrigt Sundsvall. Härligt!

Kommentarer
Postat av: Lena

Så fint pynt :)



God kväll på dig!

2008-12-14 @ 21:54:32
URL: http://lenakald.blogg.se/
Postat av: Lisbeth

Takk snille dufor awarden, jeg tar ydmykt imot og blir så glad i mitt hjerte!

Og så fint du har gjort det i hallen, smart å bare male sirkelen, da ble du iallefall kvitt fargen du ikke likte. Mange fine julebilder på bloggen din, du har virkelig pyslet på og laget flott julestemning.

Så godt at du får så lang tid hjemme i ferien, tenker du gleder deg. Kanskje det blir litt hvitt her og, mmmm undres på det, ser ut som vi får mye regn fremover i uken og bra er egentlig det, hvilket isføre vi har. Jeg går jo på skøyter om jeg vil eller ikke rundt om her !

Ta vare på deg selv og ha en fin ny uke.

Klem

2008-12-14 @ 22:45:35
URL: http://lisbethsinlilleverden.blogspot.com/
Postat av: Kerstin

S fint du har pyntet i gangen din. Jeg lurer litt på hvor du har fått tak i eukaluptus jeg. det er så fint=)



Ja her er også siste arbeidsuke før juleferie. Det blir deilig=)



Klem Kerstin

2008-12-15 @ 07:30:05
URL: http://www.mitthvitehus.committhvitehus.com
Postat av: Malin B

Vilken BRA lösning!!!

Färg kan verkligen "piffa upp" lika mycket som "ner". ;)

Du har väldigt bra smak.

2008-12-15 @ 08:11:22
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Annika

Du har gjort jättefint med pyntet. Kan tänka mig att cirkeln med orange lös upp och dominerade. Snyggt blev det nu iaf.

Ha en bra vecka :)

Kram

2008-12-15 @ 08:45:34
URL: http://mindrom.blogspot.com
Postat av: Helén

hejhej.. Nee, då förstår jag.. nog finns de väl iof annat å se på, förutom Idol, men jag är en riktig musiktok.. kan inte vara utan musik.. här är det nästintill ALDRIG tyst,;-)



Jodå, vår 3.e advent var bara bra.. å nu har jag jobba natt, så det är väl kanske bäst å slumra en liten stund, ska vara på jobbet på kurs igen kl 12..så de blir väl typ 1-2 timmars sömn, får sova mer sen.



Hoppas ni haft en fin söndag. SÅ fint du pyntat i din hall.. de är ju så roligt å få pynta å piffa till. Vart utomlands är de ni bor?

Så roligt att de blir en vit jul för er iaf.. en jul i Sundsvall, härligt.

Hur ser vintrarna ut där ni bor?



Ha de jättebra.. stor kram till dej, å trevlig resa norrut. Kram Helén.

2008-12-15 @ 09:17:05
URL: http://helanshala.blogspot.com
Postat av: Ann - Kristin

hei, så vakkert du har pynta hallen.. Ha en fin dag..

2008-12-15 @ 10:20:51
URL: http://hellek-kristin.blogspot.com
Postat av: Fröken Fräken

Som vanligt många vackra bilder! Eftersom jag inte heller är något fan av orange(eller gul eller terracotta..) så förstår jag erkligen att du kände att det måste dit en annan färg. Den där lampetten, jag såg en sådan på Kupan, fast själv plattan, gissa vilken färg den var målad i? Jo, neonorange!!...

2008-12-15 @ 15:56:25
URL: http://tusenideer.blogspot.com
Postat av: Liv Elin - Husrom & Hjerterom

Så koselig du har pyntet det i gangen !



Her er det lite pynt til nå - men får se om jeg får tid og anledning i dagene som kommer !



Håper du har en koselig førjuslkveld ! :)

2008-12-15 @ 22:43:40
URL: http://husromoghjerterom
Postat av: Jessica

vad fint du gjort i hallen! så sött så!



Ha det bäst!

2008-12-16 @ 07:37:24
URL: http://detsvartataket.blogspot.com

Lämna en hälsning

Mitt namn
Kom ihåg mig

Min e-postadress (publiceras ej)

URL till min blogg

Min hälsning

Trackback
RSS