Renovering arbetsrum del 1

                 

Idag blir det inte de vackraste bilderna, för idag visar jag er hur det såg ut i det rum som numera är vårt arbetsrum. Rummet ligger, tillsammans med TV-rummet, uppe på vårt loft och till skillnad från TV-rummet, där taket gå upp till nock, har detta rum ett innertak som gör att takhöjden endast är ungefär 210 cm.


Den låga takhöjden gör att rummet kan kännas litet och det blir då väldigt viktigt med färgval. Taket var från början vitlaserat, väggarna vitmålade. I och med att taket var mörkare än väggarna skapades känslan av att taket trycktes ner emot en.

                 
 

En nyans i taket, en på väggarna. I kombination med de obehandlade listerna i furu och golvet i ljust trä blev det för mycket och alldeles för rörigt för detta lilla rum. Dessutom fanns här en liten inbyggd garderob - med väggar, golv och tak i starkt blått.   


För att ytterligare försämra känslan härinne var det arbete som tidigare gjorts väldigt slarvigt utfört. På sina platser hade det helt enkelt inte målats, som längst ner på dörrkarmen där en mörk grön färg fått vara kvar. Glipor mellan golv och dörrkarm/lister. Den synliga murstocken var vitmålad, men mot golvet hade det lämnats omålat, dessutom med sprickor i murbruket.

                 


På det hela taget gav rummet ett stökigt intryck, även när det var helt tömt på möbler och annat. Det positiva var att det inte var speciellt svårt att göra något åt det. Tid och vitfärg, det har varit grundreceptet. Mer om det i nästa inlägg.

Vi har lite problem med internet här hemma, så jag har tyvärr inte haft goda möjligheter till bloggning. Nu ska vi se om jag får iväg detta inlägg...


Kommentarer
Postat av: Anne

Hej!



Din beskrivning av det där rummet känns som merparten av vårat nya hus :)

Slarvigt utförda arbeten och ibland bara dåligt utförda arbeten... konstiga färgval och ingen harmoni någonstans... (vi har dessutom bara 190 i takhöjd på vissa ställen)



Men, himla roligt är det att ta tag i själv och göra om så dte blir FINT! ska bli kul att se färdigbilder hos dig!



Kram Anne

2009-03-30 @ 09:12:07
URL: http://huginotten.blogspot.com
Postat av: Nettan

Jasså det renoveras =0), vad spännande !



Jag målar hyllplan till köket, men lacknaftan tog slut, så jag väntar att sambon ska komma hem...köpte ju lackfärg, dumma jag, den torkas såååå sakkkkkta !



Ha en skön vecka !

Kram nettan

2009-03-30 @ 12:34:17
URL: http://bjurtjrnsvillan.blogspot.com
Postat av: Malin B

Tänk om jag också kunde säga så där: "Lätt fixat!" när det är tal om renovering! =)



Jo, Brownies måste vara så nära kladdkaka man kan komma ser jag nu när jag fått recept! =)

2009-03-30 @ 13:05:15
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Tidsmästarinnan

Hej Jill! Vad kul, det ska bli spännande att se ´bilder från när ni har satt tänderna i detta rum...

Kram på dig!

2009-03-30 @ 23:50:32
URL: http://tidsmastarinnan.blogspot.com
Postat av: Susanne

Godmorgon!!! Usch vad jobbigt med renovering men kul när det är färdigt. Kram Susanne

2009-03-31 @ 07:20:12
URL: http://vejers.blogg.se/
Postat av: HUSnrNIO

Slitigt med renovering ibland men underbart när man ser det färdiga resultate. Hoppas det ordnar sig med internet så man kan få se mer hur det går. Ha en bra dag.

2009-03-31 @ 10:44:05
URL: http://hilajns.blogg.se/
Postat av: Erika

Tycker mycket om det du skrev! Roligt att se lite bra grejer och inte bara det generella sakerna som man kan läsa om hela tiden. ;)

2010-11-30 @ 19:29:42
URL: http://jade.se/paketresor/bali

Lämna en hälsning

Mitt namn
Kom ihåg mig

Min e-postadress (publiceras ej)

URL till min blogg

Min hälsning

Trackback
RSS